Powered By Blogger

dimecres, 3 de febrer del 2021

La carretera de Toses

 La carretera que avui coneixem, no va néixer com a tal, si no que va néixer com un "camí de servei"per ajudar a la construcció de la via del tren, inaugurada el 1922

Així a començaments de 191x, es feia el "camí rural" que de Planés anava al poble de Sant Cristòfol de Toses, passant per Espinosa i Fornells de la Muntanya. 

Quan la via quedà feta

http://joanbenet-foradelcami.blogspot.com/2018/07/el-transpirinenc-planoles.html

Aquest camí passa a ser el principal perden-se , aquells camins que eren ancestrals.

http://joanbenet-foradelcami.blogspot.com/2019/09/els-camins-historics-de-planoles-i.html

 

                                                                    Toses
l'Antic camí de Toses cap a Planoles sortia per davant l'església

Pe causa dels aiguats de novembre de  1982,  afectada la carretera i per la protesta de Fornells, és feu mesos després la carretera cap a Dòrria (Dòrri , per la gent del país). 1.8 qm. des de baix la via fins la general

De Toses cap a Castellar de n'Hug

Al 1952 a Toses es feia la pista de la Collada feta per els soldats, per no avorrir-se i la continuaven  cap al coll de la Creueta, aprofitant el camí de la Molina i de la Creueta cap a Castellar de N’Hug anant pel nord.

 

 


 I al 1961 ja hi eren a Castellar


 Veiem la pista militar per sobre la carretera

Varen passar quasi 20 anys, que és va fer la carretera.Inaugurada al 1980. Encara va trigar uns anys a asfaltar-se

1994

Varen asfaltar de  Toses a la Collada


 Varen modificar els revolts de l'antiga pista

La premsa, tv i radio, varen dir, falsament, que havien asfalta la pista de Planoles a la Collada. Eren 4 quilòmetres menys i amb menys revolts

Comencen a passar cotxes i algun autocar que havia de tornar enrere, en no passar sota la via. El camí de Sant Antoni, que feien la gent de Planés, per caminar, el varen perdre. Cada vegada més vehicles, amb la pista que sortien les pedres.. L’arreglaven i sant tornem-hi

Van  haver-hi fins 3 morts per accidents. No havia tanca.

A Espinosa la varen treure per fora, Ja que els vehicles no respectaven res. Sols tenien presa

                                                               Espinosa


I a començament del 200x, tallada, varen començar a fer obres per eixamplar-la i de reforçament.

Al 2003  s'eixamplava el revolt de cal Joan Pau


 I alhora s'asfaltava tota

 


Al 2008, es feia la variant de Planés del Rigard


 


I passava a ser la carretera GIV-4016


Joan Benet if                                         Febrer 2021

 

 LLIBRE DE PLANOLES

 El llibre està dedicat bàsicament a parlar del segle XX, això, no vol pas dir que també surtin esqueixos  d’abans o ja del segle XXI

També dir que de vegades Google, des que ha canviat el sistema a la primavera,2020, fa canvis en les adreces per això de vegades no es troba.

També hem de saber que les empreses, o Institucions ,Gene o particulars, paguen a google perquè la recerca no surti  a la primeres pàgines.

 

Si no obra directament el capítol corresponent. S'ha de copiar i enganxar

https://joanbenet-foradelcami.blogspot.com/2021/02/llibre-de-planoles.html